# Glutenfria lussekatter
DATUM: 2013-12-09 | TID: 21:35:16 | KATEGORI: Ätbart

 
 
 Ingredienser: 
 
75 g smör eller margarin
2 dl mjölk (jag använde havremjölk)
1 pkt jäst för söta degar
2 tsk fiberhusk
1 dl kesella (jag använde Alpro soya naturell)
1 dl socker (jag använde stevia strö)
1 ägg
1 pkt saffran
1 krm salt
1 pkt 500 gr sempers glutenfria mix, spara ca 1 dl till utbakningen
 
Gör såhär:

Smält smöret och tillsätt mjölken. värm till 37*
Smula jästen i en bunke, häll över vätskan och tillsätt fiberhusken. Låt svälla ca 10 min
Tillsätt ägg, socker, kesella, saffran och salt.
Arbeta in mixen, spara ca 1 dl till utbakningen
Låt jäsa övertäckt ca 30 min
Fördela degen i ca bitar och snurra ihop till lussebullar. Låt jäsa ca 30 min. Tryck i russin och pensla försiktigt med uppvispat ägg.
Grädda i 250* ca 5-7 min mitt i ugnen





Ditt namn:


E-postadress: (publiceras ej)


Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?